Stilul de îmbrăcăminte din anii ’60

Anii ’60 au fost, în istoria modei femei, o trecere esențială în moda pe care o cunoaștem astăzi! Și de ce? Pur și simplu pentru că acestui deceniu i se datorează, treptat, fustele și tușele vestimentare care dezvăluie anumite aspecte ale farmecului feminin, cum ar fi picioarele. O trăsătură care nu s-a mai văzut din anii ’30, înainte ca Europa și o parte a lumii să se scufunde în groază!

Să vedem împreună cum s-a structurat treptat moda anilor ’60! De la designeri la branduri celebre, artiști și actori.

Moda
anilor ’60: Schimbarea a venit treptat

La începutul deceniului, moda a continuat în linia anilor ’50. Ansamblurile de fuste și jachete asortate și accesoriile coordonate au fost evidențiate pe măsură ce un deceniu se transforma în altul. Prima doamnă Jacqueline Kennedy a întruchipat acest look în timpul campaniei prezidențiale a soțului ei și în timpul scurtei sale președinții.

A fost admirată în întreaga lume pentru look-ul ei rafinat și feminin, alcătuit din fuste costum structurate precum costumele oferite de Givenchy în tonuri de alb sau albastru marin, dar și rochii trapez și rochii creion, paltoane de lux, toate accesorizate cu mănuși albe, perle și o pălărie asortată. Acest look a fost creat de designeri precum Hubert de Givenchy și Cristóbal Balenciaga, dar pe măsură ce deceniul a avansat a devenit clar că tendința era spre un nou tip de designer în anii 1960.

Fenomenul cultural cunoscut sub numele de Swinging London a început în 1955, dar a atins apogeul la începutul și mijlocul anilor 1960. A fost un fenomen condus de tineri, punând în evidență muzica și moda. Ne-a adus Beatles și fusta mini, Twiggy și The Who. Designerul care a deschis calea mișcării “tinereții” a fost Mary Quant, care și-a deschis primul butic, Bazaar, pe King’s Road în Chelsea, Londra, în 1955. Modelele simple și pline de culoare ale lui Quant s-au adresat adolescenților și tinerilor care aveau mai multe venituri disponibile decât orice generație anterioară. Era diferit de aspectul auster al generației anterioare și a atras femeile tinere care adoptau stiluri copilărești.


Cu fusta mini a venit o frenezie pentru utilizarea jucăușă și inovatoare a noilor materiale și o concentrare pe progresul științific. Materiale noi precum acrilicul, poliesterul și PVC-ul lucios au fost folosite în îmbrăcămintea pentru femei, în timp ce designerii au fost inspirați de arta pop și de spațiu, așa cum arată fusta mini din figura 10. Pierre Cardin și André Courrèges au lansat modele de inspirație spațială în alb și argintiu. Laver scrie: “Colecția “Epoca spațială” a lui Courrèges pentru primăvara/vara 1964 a inclus pălării și ochelari de astronaut, pantaloni pufoși din PVC alb și argintiu de tip “fată de pe lună”, salopete și cizme de piele lăcuită sau cizme albe de copil din piele albă la jumătatea gambei.” Mini-rochiile trapez și creion, fără talie definită, erau siluete populare. Aceste modele moderne au dominat mijlocul anilor 1960, moda orientându-se către un look mai jucăuș și mai libertin.

Cum minjusta a atins apogeul la mijlocul deceniului, la sfârșitul anilor 1960 a apărut un nou stil și o nouă cultură. Fustele au coborât până la vițel, iar în 1969 a apărut fusta lungă maxi-fusta. Aceasta făcea parte din mișcarea către estetica “hippy”. Elizabeth Wilson scrie în lucrarea “Icons of Fashion: The Twentieth Century” de Gerta Buxbaum: “Între 1965 și 1967, designul elegant și futurist al lui André Courrèges și Mary Quant – caracterizat prin fuste scurte, pulovere copilărești și forme pătrate – a fost suplinit de o întoarcere la stilurile Art Nouveau, Hollywood și William Morris. Au fost adoptate pielea de căprioară, bentițele, caftanele, hainele afgane, mărgelele și alte ornamente non-occidentale, precum și fustele vaporoase și hainele de ocazie (Laver 267-268). Janis Joplin, a adoptat acest stil la sfârșitul anilor 1960.

Atât mișcarea “Mod”, la care a contribuit Quant, cât și mișcarea hippy au făcut parte dintr-un nou model de “stil de stradă”, în care moda a fost diseminată de pe străzi către designeri, mai degrabă decât invers. Jane Mulvagh scrie în “Icons of Fashion”: “Anii 1962-1968 au fost ani cruciali în care atracția și originalitatea stilului de stradă a contestat și, în cele din urmă, a spart hegemonia haute couture” (86). Traiectoria modei din anii 1960 a fost marcat de trei stiluri globale foarte diverse, dar și de o schimbare de la un ecosistem al modei centrat pe designer la unul în care consumatorul se afla în centrul creației.

Icoana modei din anii 1960
:
Audrey Hepburn

O icoană atemporală a anilor 1950 și 1960, vedeta de film Audrey Hepburn a îmbrățișat evoluția modei din anii 1960 până la estetica hippie din ultima parte a deceniului. După ce s-a impus cu fermitate ca vedetă a anilor 1950 în filme precum “Roman Holiday”, “Sabrina” și “Funny Face”, influența lui Hepburn a continuat și în anii 1960.

În 1961, a jucat rolul lui Holly Golightly într-unul dintre cele mai emblematice filme ale sale, “Breakfast at Tiffany’s”. În acest film, ca și în multe altele, Hubert

de Givenchy a creat costumele, inclusiv celebra rochie neagră din scena de deschidere.
Hepburn și Givenchy au lucrat împreună pe ecran și în afara lui pentru a crea o garderobă simplă, dar elegantă, ușor de copiat de femei din toate clasele sociale.


La începutul anilor 1960, Hepburn a purtat ansambluri feminine de fuste și jachete în maniera lui Jackie Kennedy. La fel ca Prima Doamnă, ea a asortat aceste ansambluri cu accesoriile necesare: mănuși și o pălărie, precum costumul verde Givenchy purtat în “Paris When It Sizzles” în 1962. Hainele pe care le-a purtat în “Charade” în 1963 nu ar fi arătat deplasat la Kennedy, dar au făcut-o să arate elegantă în timp ce se plimba prin Paris. Pe măsură ce deceniul a avansat, moda ei a evoluat. La mijlocul anilor 1960, Hepburn a început să poarte mai multe stiluri “Mod”, cu culori vii și mini-rochii care și-au făcut loc în garderoba ei. În filmul din 1966 “Cum să furi un milion de dolari”, ea a purtat ochelari de soare cu rame albe, în stilul celor din epoca spațială, și o coafură elegantă accentuată cu un eyeliner întunecat pentru a obține un look soft, popular la acea vreme.

Chiar dacă a rămas admirată pentru modă pe tot parcursul vieții, în 1969, când lumea modei începuse să se orienteze spre influențe orientale și fuste mai lungi, Hepburn s-a căsătorit cu Andrea Dotti într-o mini-rochie roz. Radiantă, ea reprezenta acea parte a populației, inclusiv creatori de modă precum Givenchy, care nu îmbrățișase încă noul stil.

Moda masculină
în anii 1960

La fel cum moda feminină a devenit mai casual și mai colorată de-a lungul anilor 1960, la fel a făcut și moda masculină. În timp ce moda masculină începuse să se îndrepte spre un stil mai casual în anii 1950, energia frenetică a Londrei Swinging a adus imprimeuri și culori strălucitoare pentru bărbați. Cum nu se mai produseseră prea multe schimbări în moda masculină de peste un secol, această schimbare a fost izbitoare.

The V&A scrie: “Poate cea mai remarcabilă evoluție a modei din anii 1960 a fost schimbarea radicală a îmbrăcămintei masculine. În ultimii 150 de ani, îmbrăcămintea bărbătească fusese croită și cu un aspect simplu. Acum erau introduse noi elemente colorate, cum ar fi jacheta fără guler, purtată cu pantaloni ajustați și cizme.” (History of Fashion 1900-1970).

În timp ce la mijlocul și sfârșitul anilor 1950 a crescut popularitatea costumelor italienești cu cravate cu dungi înguste, moda masculină a încorporat treptat culori și modele mai vii, iar cravatele au început să se lărgească din nou pe măsură ce deceniul a avansat. Diferența dintre costumul convențional văzut în 1963 și cele concepute de Cardin și purtate de George Harrison este izbitoare.


Până la mijlocul anilor 1960, chiar și costumul în sine a suferit schimbări. Costumele cu dungi strălucitoare sau cu modele erau purtate de tineri îndrăzneți, iar chiar și pantalonii și jachetele nu au lipsit din noile stiluri. The V&A scrie: “Pe măsură ce anii 1960 avansau, modelul standard al costumului bărbătesc a început să încorporeze subtil elemente îndrăznețe: jacheta fără guler (un look popularizat de Beatles în 1963, anul lansării primului lor album) și pantalonii croiți, asortați cu cizme cu toc mai degrabă decât cu pantofi” (The Peacock Revolution: Men’s Fashion in the 1960s).

După cum am menționat mai devreme, chiar și sursa de inspirație pentru moda masculină se schimba: în timp ce vedetele de film fuseseră principalele icoane de stil încă din anii 1930, vedetele rock precum Beatles, Jimi Hendrix și Mick Jagger, printre alții, au devenit o influență majoră asupra modei masculine.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *